Varberg

Varberg ligger i Hallands län, mittemellan Halmstad och Göteborg och ligger på plats 43 som största tätort i Sverige. Varberg har nästan alltid varit en turiststad och lockar varje år väldigt många besökare. Apelviken är en stadsdel som ligger i utkanten av Varberg där Apelvikens Camping ligger. Det är en mycket populär camping bland barnfamiljer.

Under helgen som gick var jag och min flickvän på campingsemester i Varberg. Vi bodde på Apelvikens Camping där vi trivdes bra. Det var en bra camping med nära till havet, pool på området, affär och trevlig miljö. Dessutom var det gångavstånd till stan, ca 3 km med havsutsikt nästan hela vägen.

När vi kom fram på fredagseftermiddagen checkade vi in och reste tältet, handlade middag och sedan tog vi ett dopp i havet innan middagen. Det var uppfriskande men det var varmt i luften och solen tog ordentligt så det var bara skönt. Till middagen grillade vi, precis som alla andra. Grillröken låg tät över campingen och solens strålar trängde igenom fint.

På lördagsmorgonen anslöt även hennes pappa med syskon till campingen. Vi hjälpte dom att resa deras tält, något vi gjort mycket denna sommaren.

Kvällen tillägnandes åt kortspel i deras tält, det var kul. Lilla Ärragon fick också vara med trots att han var jättetrött och hade svårt för att hålla ögonen öppna.

På söndagsmorgonen var det dags att packa och ta ner tältet. Vi tog med oss vår frukost och gick bort till de andras tältplats och åt och var sociala med dom. Efter utcheckningen begav vi oss in mot stan för att se på Varbergs fästning, dock missade vi turen precis så jag och Rebecca bestämde oss för att ta en tur på Segway i staden istället, vilket var en upplevelse.

Detta blev säsongens sista campingsemester för oss. Vi började sommaren med camping i Åsljunga, därefter åkte vi till Öland på Böda sand, sedan var vi på Ramsviks camping i närheten av Smögen och nu blev det Varberg och Apelvikens camping.

Jag fick även tillfället i akt att prova min nya kompakta systemkamera. Alla bilderna är tagna med den. Canon EOS M + Canon EF-M 22mm f/2.0 STM.